HEBE SAILING TEAM

Roky 1972 až 1977, 1977 až 1995–1998, 1999 až 2019

Příběh HEBE Sailing Teamu je příběhem české odvahy, přátelství a vášně pro moře, který začal v době, kdy se jachting u nás teprve učil dýchat.

Historie plaveb lodí HEBE začala v roce 1977 ve Stralsundu na Greiswaldu, kde Zdeněk Havelka spolu s Láďou a Janou Ertlovou vyhráli tehdy jediný, pro ně dostupný námořní závod Nord Bohemia Cup, který pořádali Severočeši. Poté se s HEBE plavili na Jadranu, v Egejském moři, v Normandii a kolem Evropy. Loď HEBE byla později prodána na Slovensko, kde ji přejmenovali na Junáckou pasovačku. Podle ní se později pojmenovaly i slovenské závody na Jadranu – Junácká pasovačka.

Po čase přišel okamžik, kdy se Zdeněk Havelka spolu s Mirkem Semrádem a Zdeňkem Šeredou rozhodli postavit modernější loď – SVEDische Yacht 38, která dostala jméno HEBE II. Po deseti letech přemýšlení a stavby byla v květnu 1995 dokončena a pokřtěna v Týně nad Vltavou. Následně byla převezena do přístavu v Mělníku a po řece dopravena na šífu do Hamburku. Po plavbě kolem Evropy zakotvila v Janově (Itálie), kde v roce 1996 tým zahájil sérii závodů Cutty Sark Tall Ships Races. První závod vedl z Janova přes Mallorku do Neapole.

Česká vlajka byla v přístavech často vidět vpředu – byla tam díky HEBE. Tak to pokračovalo i v dalších letech, kdy posádky HEBE II startovaly pravidelně. Účastnily se závodů STI a Tall Ships ve Středozemním i Severním moři v letech 1997–1998. V mezinárodním závodě z Den Helderu do Aberdeenu (SAIL97) se tým poprvé umístil na třetí pozici. Na přejezdu Severního moře HEBE II vedla až do závěrečných mil a nakonec skončila třetí. Závod pokračoval do norského Trondheimu, dále do Stavangeru a končil v Göteborgu, kde se tým umístil na páté a šesté pozici. HEBE II tak potvrdila, že i čeští jachtaři dokážou konkurovat posádkám z námořních zemí.

V roce 1998 HEBE II startovala z Falmouthu (Anglie) do Lisabonu na EXPO 98. Český velvyslanec tehdy posádce gratuloval, neboť Češi byli jedinými reprezentanty své země v tak velké mezinárodní regatě. Z Lisabonu tým odplul do Viga, kde se přihlásil na závody kolem Atlantiku v roce 2000.

HEBE II se však zdála pomalá, a proto v září 1999, díky Liboru Zárubovi, vznikl plán na novou loď – Jeanneau Sun Fast Performance 40. Během rekordních tří měsíců byla dokončena a 18. prosince 1999 pokřtěna v přístavu Hyeres jako HEBE III. Vánoce posádka strávila v Janově, kde se loď připravovala na závody v roce 2000. Doplňovalo se vybavení, elektronika, plachty i povinné bezpečnostní prvky. Na přípravách se podíleli Petr Ondráček, Libor Záruba, Jarka a Jakub Havelkovi a další členové týmu.

Dne 23. dubna 2000 HEBE III odstartovala z Janova do Cádizu. Po bouři, která poškodila hlavní plachtu, ji posádka vyměnila a po šesti dnech vyhrála první etapu. Následovala série vítězství – z Cádizu na Bermudy (s náskokem 4 minut a 15 sekund před RONA II), dále z Bermud do Charlestonu, kde HEBE III vedla ve své třídě i celkově. V cíli komisař prohlásil, že vyhrála „malá loď z malé země, ale rychlá – z České republiky“.

Z Charlestonu posádka plula podél východního pobřeží USA, kolem mysu Hatteras, sochy Svobody až do Newportu, kde se setkala s Richardem Konkolským. Odtud pokračovala do Bostonu a dále do Halifaxu v Kanadě, kde HEBE III znovu zvítězila. Následoval pátý start z Halifaxu do Amsterodamu, kde HEBE III doplula čtvrtá a získala cenu za čtvrté místo. Jakub Havelka navíc obdržel trofej za radiokomunikaci, když pomáhal závodní komisi předávat pozice lodí.

Celkem HEBE III v této regatě urazila 9 500 námořních mil. Závodu se zúčastnilo přes 70 lodí z 29 zemí a hostilo jej 7 přístavů. Podle pořadatelů závody navštívilo více než 13 milionů lidí – a v každém přístavu vlála česká vlajka.

Po zazimování v Antverpách se tým přihlásil na další závody v roce 2001. HEBE III se zúčastnila North Sea Race, Channel Triangle Race, Cutty Sark, Fastnetu i Middle Sea Race. V průběhu těchto let tým dokazoval, že česká loď dokáže konkurovat i těm nejlepším. Zvlášť významná byla účast na Fastnetu 2001 – HEBE III byla první českou lodí, která se tohoto legendárního závodu zúčastnila.

V roce 2002 získala posádka koeficient IMS, což umožnilo start na Mistrovství světa na Capri, kde HEBE III obsadila 37. místo z 86 lodí. Následovala účast na Mistrovství Evropy (Punta Ala) a úspěchy v závodech Cutty Sark 2002 – vítězství ve své třídě z Alicante do Malagy (1. místo ze 22 lodí) a druhé místo celkově ze 72 lodí. V další etapě z Malagy do La Coruña byla HEBE na 2. místě ze 27 lodí a celkově na 3. místě ze 79.

V Biskajském zálivu však došlo ke zlomení stěžně na první pozici kvůli konstrukční vadě. Přesto tým pokračoval dál. V srpnu 2002 se HEBE III zúčastnila závodu ARC z Grand Canaria do St. Lucia v Karibiku a po komplikacích s pojišťovnou a počasím dorazila do cíle na 59. místě ze 227 lodí.

Rok 2003 přinesl účast v závodě Daimler Chrysler North Atlantic Challenge z Newportu do Hamburku (cca 3 600 námořních mil). Závodu se zúčastnilo 63 lodí, HEBE III doplula celkově na 39. místě a ve své třídě na 12. místě. Tento závod zároveň symbolicky oslavil 110. výročí založení ČYK a organizovaného jachtingu v Čechách.

V roce 2004 se tým přesunul na Jadran, kde se zúčastnil závodů Junácká pasovačka a Poháru NIKE MČR. HEBE III obsadila čtvrté a páté místo.

V roce 2006 HEBE odplula z Tribunje na start do francouzského St. Malo na 50. výročí Tall Ships Race a zároveň 10. výročí účasti lodí HEBE v závodech STI.

V roce 2007 loď zimovala v Antverpách a zúčastnila se Nordseewoche, kde skončila druhá. V témže roce si tým připomněl 30 let od spuštění první HEBE při závodech Tall Ships Race v Aarhusu, Finsku, Švédsku a Štětíně.

V roce 2008 posádka opravovala kýl lodi a vyplula ze Štětína na start závodu kolem jižní Anglie do Liverpoolu. Bohužel závod musel být ukončen kvůli zlomení stěžně na první pozici.

V roce 2009, po opravě HEBE III, se posádka zúčastnila závodu Gdaňsk–Petrohrad a získala putovní pohár za obě etapy. Téhož roku se tým zúčastnil Mistrovství ČR, kde obsadil třetí místo, a následně vyhrál závod v Kielu na vypůjčené lodi proti anglickým týmům. Poslední závod HEBE III v roce 2009 se jel ve Świnoujście–Kolobřeh, kde skončila třetí.

Dnes se HEBE III nachází v Řecku na ostrově Korfu, kde slouží k rekreaci i tréninku. Tým s ní často vzpomíná na prožité roky a plavby.

Zdenál Sunderhaf si nechal postavit HEBE IV, se kterou získal mnohá přední umístění na jezerech po celé Evropě. Zdeněk Jakoubek vlastní HEBE V a v roce 2019 se posádka HEBE V stala vicemistrem světa.